Karibská oblast je plná slunce, pohody, nikde se nespěchá a všichni se usmívají. Mají také proč, po celý rok je zde krásně a turistický ruch kvete bez ohledu na ostrov nebo státní zřízení, takže z něj profitují vlastně všichni. Zatímco Havanu, Miami, Cozumel nebo Antiguu a Barbudu si určitě nijak představovat nemusíme, v Karibiku je ještě jedna zajímavost, která zase tak známá není. Jde o letiště na ostrově svatý Martin, kde jednotlivé mohutné stroje přistávají a vzlétají hned vedle pláže.
Jako první jej využívala americká armáda během války
Druhá světová válka a první využití letiště na svatém Martinu v roce 1942. A hned o rok později první komerční let, ještě v průběhu války navštívila letiště nizozemská princezna Juliana, jejíž jméno nese komplex až do dnešních dnů. Díky rozsáhlým rekonstrukcím v osmdesátých letech minulého století a také na přelomu milénia jde o supermoderní stavbu, která meziročně přepraví na dva miliony pasažérů. Šedesát tisíc letadel, to je docela slušná porce – ruch je zde čilý v jakémkoliv období, nejen tehdy, kdy běží hlavní sezona.
Ranvej dlouhá 2,3 kilometru, nadmořská výška čtyři metry, samotný komplex zaujímající plochu 73 tisíc čtverečních metrů. To je prostá řeč čísel, Mezinárodní letiště princezny Juliany spojuje Karibik s Paříží, Miami, Panama City, Torontem nebo New Yorkem, Amsterdamem a Curacaem. Bohužel si také nese smutný primát, v dokumentu History Channel bylo označeno jako čtvrté nejnebezpečnější letiště světa. Nakonec, není divu, v roce 1970 při havárii Douglasu přišlo o život dvaadvacet lidí, o dva roky později se letadlo Air France zřítilo do okolních vod a zahynulo všech jedenáct osob na palubě.
Letadla létají přímo nad pláží
Pláž Maho je pověstná mnoha snímky, na kterých slunící se turisté fotografují pozadí oblohy – jen těsně nad nimi – kde zrovna vzlétá mohutný ocelový pták. Jasně, pláž s jemňoučkým bílým pískem také zaujme už na první pohled, ale jestli je letadlo pár desítek metrů nad vaší hlavou? Skutečný adrenalin, s jakým se jen tak nepotkáte.